Om oss

Corporate Foundation

Bluebird Medical’s Affärsidé
Att förbättra standarden inom vården för ett ökat välbefinnande

Bluebird Medical’s Vision
Bluebird Medical skall vara en välkänd och etablerad aktör inom sjukvården, känd för sitt personliga engagemang och flexibilitet som inspirerar sina intressenter

Bluebird Medical’s Kärnvärden

Integritet och Ärlighet
Integritet och ärlighet innebär att du alltid beter dig enligt uppsatt standard för ditt yrke så att människor respekterar och litar på dig. Du är alltid ärlig, uppriktig och håller dina löften i alla dina handlingar både inom och utanför företaget.

Personlig service och Flexibilitet
Personlig service och flexibilitet innebär att du tar ett personligt ansvar och intresse för de uppgifter och personer du kommer i kontakt med. Du är smidig och kreativ i alla lägen.

Positiv och Inspirerande
Positiv och inspirerande innebär att du ser till att hålla dig frisk och skapar energi för att orka hålla igång. Du ser problem som intressanta utmaningar och strävar alltid efter att nå en win-win situation.

Organiserad och Städad
Organiserad och städad innebär att allt du gör utförs på ett organiserat och systematiskt sätt för att uppnå effektivitet och kvalitét. Du behåller din omgivning städad och ren. Du använder företagets uniform och använder vårdat språk.

Företagspresentation
Bluebird Medical fokuserar på att stötta och hjälpa vårdgivarna med att skapa en inspirerande miljö samt tillhandahålla ett komplett produktsortiment. Våra kunder är främst Vårdcentraler, Företagshälsovårder och Specialistkliniker.

Bluebird Medical är ett nytänkande framåtriktat företag som startades upp under ett nytt namn år 2011 med trygg erfarenhet inom sjukvården sedan 1981. Vi har stor erfarenhet av att tillverka och ta fram nya medicintekniska produkter vilket innebär totalt ansvar för produktkrav, lagkrav, riskanalyser, ergonomi och logistik samt relaterade flöden.

Vi såg behovet av en mer nära relation, personlig service och flexibilitet för de olika områdena inom vården. Vårdgivare önskade en samarbetspartner som tog ansvar och intresse för att bistå deras verksamhet. Detta lägger grunden för vår affärsidé:

"Att förbättra standarden inom vården för ett ökat välbefinnande"

Vi lägger stor vikt vid detta och vår Corporate Foundation genomsyrar våra beslut.

Idag har vi kontor och distributionslager i Kungsbacka, en genomtänkt plats i det svenska vägnätet för att uppnå effektiv miljövänlig distribution.

Namnet Bluebird Medical
Ett namn som känns friskt, uppmuntrande med fart och liv - resultatet av dessa drag blev Bluebird Medical. Bluebird är en sällsynt färgstark fågel som finns i Nordamerika och dess ljuvliga sång utstrålar glädje och harmoni.

Våra visioner är likt den högtflygande fågeln, där vi alltid strävar efter ständiga förbättringar för allas välbefinnande. Den blå färgen står för kvalitét och trygghet och fågeln i vår logotype inger en tyngd och stabilitet samtidigt som den sträckta halsen visar vår vilja och motivation till kontinuerliga framsteg.

Kvalitétspolicy
Som ett led i att förbättra standarden inom vården ser vi det viktigt att upprätthålla rätt kvalité samt att ständigt leta efter förbättringar. Detta gör vi genom att:

• Minska olika variationer i samma process för att hålla en hög konsekvent kvalité.
• Utbilda och motivera vår personal till att kontinuerligt analysera och effektivisera våra rutiner.
• Ständigt effektivisera våra flöden och processer så att alla intressenters arbete kan flyta på utan avbrott.
• Focuserar oss på att fånga in och dokumentera kundernas krav och önskemål för att sedan sprida och uppfylla dessa inom organisationen på ett systematiskt sätt
• Hålla vad vi lovar samt levererar rätt antal produkter till överenskommen tid.

Miljöpolicy
En viktig del av vår affärsidé är att förbättra standarden och detta innebär även vårt ansvar gentemot miljön. Att värna om miljön och vårt klimat är ett område vi prioriterar och förbättrar genom att:

• Systematiskt mäta och övervaka våra miljöaspekter, samt upprätta viktiga miljömål och se till att dessa dokumenteras, åtgärdas och följs upp.
• Utbilda och motivera vår personal att förstå varje individs miljöansvar
• Vara uppdaterad för att följa aktuell lagstiftning och andra miljökrav
• Förebygga föroreningar och sortera vårt avfall på ett effektivt sätt

Arbetsmiljöpolicy
Som ett led i att förbättra standarden inom vården ser vi det viktigt att alla inom vår organisation mår bra, är motiverade och har den energin som behövs för att upprätthålla och förbättra standarden. Detta gör vi genom att:

• Ha ett nära internt sammarbete och vara tydliga i vår kommunikation för att undvika missförståelser.
• Systematiskt mäta och övervaka varje arbetsplats och moment för att ständigt kunna förbättra de anställdas psykiska och fysiska hälsa.
• Skapa tydliga mål och se till att dessa är väl införstådda
• Skapa en ren och trivsam arbetsmiljö
• Se till att alla utför en hälsokontroll minst en gång per år.